Rubriky
Povídali jsme si s...

Klára KlaPi Mouchová: Najděte si téma, kterým se odlišíte, a ujasněte si, o čem chcete mluvit, ke komu a proč

Pokud se věnujete sociálním sítím, víte, že je to obor dost obsáhlý. Při tempu, jakým se neustále mění algoritmy, funkce a trendy je pro obyčejného smrtelníka těžké se v tom orientovat. Klára Mouchová je přesně ten člověk, kterého byste měli na Forendors sledovat, pokud chcete mít přehled, co se ve světě „socek“ zrovna děje. My jsme si s ní povídali nejen o její kariéře a proč je na Forendors, ale prozradila i pár tipů, co je dobré pro budování brandu a získání předplatitelů.

Co bys nám na úvod prozradila o tom, co děláš?

Občas jako ice breaker používám, že jsem „socka“, část lidí to pobaví. Jsem totiž specialistka na marketing na sociálních sítích, kterému se věnuju už asi 10 let. V roce 2018 jsem založila projekt Jak na socky, kam jsem publikovala denně jeden nový tip, jak na sociální sítě. Zároveň jsem taky zakladatelkou malé agentury zaměřené na online marketing. Velkou část mé práce teď tvoří i školení a webináře.

Věděla jsi hned, čemu se chceš profesně věnovat, nebo jsi zkoušela různé směry, dokud jsi nenašla to pravé?

Vždycky mě bavilo psát, takže jsem se po střední vydala studovat žurnalistiku. Čím víc jsem toho ale o novinařině věděla, tím víc jsem věděla, že tohle fakt dělat nechci. Více mě to táhlo k onlinu a marketingu a začala jsem si ještě během studia přivydělávat jako copywriter. Na magisterské studium jsem pak šla na Studia nových médií, kde mě obrovsky nadchl předmět Marketing na sociálních médiích, v rámci kterého jsme i připravovali svou první strategii pro social pro reálného klienta. Začala jsem se pak o marketing na sociálních sítích mnohem víc zajímat a vzdělávat se v něm a brzy jsem si i našla první práci v agentuře, která se na sítě zaměřovala. 

Ráda se dělíš o informace a všechny tipy, co máš na svém webu Jak na socky, jsou volně přístupné. Co byl tedy hlavní impuls k tomu, že jsi začala obsah monetizovat?

Forendors je můj první pokus o monetizaci obsahu. Už v minulosti mi často lidé nebo třeba kolegové z oboru říkali, že jsem hloupá, když dávám spoustu ze svého know-how k dispozici zdarma, ať už na webu Jak na socky, nebo na svém Instagramu. Já ale právě díky obsahu zdarma z velké části vybudovala svou osobní značku. Jak se ale postupně rozrůstaly moje aktivity, na tvorbu bezplatného obsahu už nezbýval čas, protože měla samozřejmě nižší prioritu než placená práce. Přistoupení k monetizovanému obsahu pro mě tak je poměrně logický krok. Zvlášť teď s miminkem mám na práci o dost méně času než dříve a díky Forendors cítím silný závazek obsah skutečně vytvářet, protože na něj předplatitelé čekají.  

Jak ses dozvěděla o Forendors a proč ses rozhodla tvořit právě u nás?

Protože hodně sleduju novinky na sociálních sítích, zachytila jsem tiskové zprávy o spuštění Forendors a říkala jsem si, že uvidím, jak se mu bude dařit 🙂 V mé agentuře se hodně zaměřujeme na práci s malými či středními firmami nebo podnikateli, a proto moc ráda podporuji právě české nápady a podnikatele. Proto mi Forendors bylo sympatičtější než třeba globální Patreon.

Kromě toho, že provize z mých předplatných jde do kapsy českým zakladatelům a ne třeba nějakému zahraničnímu milionáři 🙂 se mi líbí, že je prostředí Forendors uživatelsky přívětivé, potvrzuje mi to i zpětná vazba od některých mých podporovatelů, kterým se nejdříve nechtělo zakládat si profil zase někde jinde, ale když viděli, jak jednoduché to na Forendors je, šli do toho. Taky oceňuju skvělou péči o zákazníky, když jsem něco potřebovala, zakladatelka Deny mi odpověděla během pár minut a vždycky byla maximálně nápomocná. Bezva je i prostor, který Forendors věnuje samotným tvůrcům a jejich propagaci, třeba prostřednictvím těchhle rozhovorů.

To moc rádi slyšíme a děkujeme za krásnou zpětnou vazbu. Ale zpátky k tobě 🙂 – tvoje příspěvky jsou nadupané informacemi i zajímavými odkazy. Trvalo ti dlouho dát dohromady celý koncept obsahu, který na Forendors sdílíš?

Vlastně jen pokračuju v tom, co jsem dříve dělala zdarma na Jak na socky, takže koncept jsem měla celkem jasný. Obvykle jsem až chorobný „overthinker“, nad vším přemýšlím až moc, takže považuju docela za úspěch, že od myšlenky začít tvořit monetizovaný obsah na Forendors ke spuštění profilu mi to trvalo jen pár dní. Tím, že je platforma poměrně nová, tak jsem si řekla, že prostě zkusím něco spustit a uvidím, jestli to vůbec bude někoho zajímat.

A ukázalo se, že to lidi zajímá.

Musím říct, že jsem byla hodně příjemně překvapená, jak rychle mi podporovatelé začali přibývat. Šla jsem do toho s tím, že budu dost možná několik měsíců dělat obsah pro dva tři lidi, ale hned během prvních 14 dnů jsem byla skoro na 20 podporovatelích. 

Co je podle tebe důležité k tomu, aby se člověk stal úspěšným Forendors tvůrcem?

Asi promluvím trochu jako marketér, ale – kromě pravidelného přísunu obsahu pro předplatitele je velice důležitá propagace přes další kanály, ať už jsou to sociální sítě, e-mailing nebo cokoliv jiného. Jednodušší pozici v tomhle směru budou mít samozřejmě ti, kteří už mají nějakou osobní značku a mohou tak své stávající sledující přetavit v podporovatele. Druhým tipem je právě ta jasná nabídka a přínos. Je potřeba, aby z vašeho profilu potenciální podporovatel okamžitě pochopil, co za své peníze dostane, jakému tématu se věnujete a podobně. Musíte se umět prodat, a to bývá zvlášť pro začátečníky docela složité 🙂

Jak jsi na tom v tuhle chvíli se sledujícími a předplatiteli na Forendors?

Obsah na Forendors tvořím teprve od začátku roku, takže pro začátek jsem spustila jen 1 předplatné za 99 Kč měsíčně. Mám 32 sledujících, z nichž 20 je předplatitelů. Možná to někomu může připadat jako nízké číslo, ale pro mě je to v našich končinách, kde lidé myslím ještě nejsou úplně zvyklí platit za obsah, velký úspěch.

Forendors je (kromě kvalitního obsahu) hlavně o komunitě – jakým způsobem buduješ tu svoji a kde všude tě mohou fanoušci sledovat?

Hlavní sítí, která mě teď nejvíc baví, je můj Instagram. Tam jsem také nejvíc komunikovala spuštění svého obsahu na Forendors, takže myslím, že velká část podporovatelů přišla právě odtud. Vyhovuje mi totiž různorodost Instagramu, kde můžu třeba pomocí příspěvků s více fotkami sdílet nějaký obsáhlejší tip nebo návod, zároveň ve Stories ukázat trochu ze svého života nebo zákulisí, a v Reels se třeba i malinko odvázat 😉

Coby expert na sociální sítě, jakou radu bys dala lidem, kteří si na sociálních sítích začínají budovat svůj brand?

Najděte si téma, kterým se odlišíte, a ujasněte si, o čem chcete mluvit, ke komu a proč. Ideálně si tyhle 3 body propojte do jedné až dvou vět tak, aby byly co nejvýstižnější a snadno pochopitelné – díky tomu budete dobře uchopitelní i pro publikum. V mém případě by ta věta mohla znít třeba Dávám rady, tipy a triky pro firmy nebo podnikatele, jak dělat marketing na sociálních sítích lépe. Pokud totiž lidé nevědí, co od vás očekávat, proč by vás měli sledovat, tak vás sledovat nebudou. Budování značky je běh na dlouhou trať, který je snadné vzdát, a máte-li i pro sebe silné proč, pomůže vám to překonat tvůrčí krizi, imposter syndrom i jakékoliv další překážky.

Prozradíš nám nějaké své plány do budoucna? Na co se můžou fanoušci těšit?

Chtěla bych se začít věnovat i trochu pokročilejším tématům a jít více do hloubky, také bych chtěla tvořit více videí s návody a tipy, kde budu moci problém rovnou i v praxi ukázat. Mám obrovské množství nápadů, co všechno by se na Forendors dalo vytvářet. V rámci vyšší verze předplatného bych třeba mohla dělat živá vysílání s Q&As nebo pravidelné konzultační hodiny a podobně – záleží ale, o co by mí předplatitelé měli zájem, takže máte-li nějaké návrhy či požadavky, dejte vědět 🙂

Děkujeme Kláře za milý rozhovor i za všechny tipy, které s námi (i s vámi) sdílela a přejeme jí, aby všechny její plány vyšly na jedničku.


Tudy se jde zpět na Forendors.